Ungarske svinekoteletter.

Jeg har lavet denne ret i mange år og jeg er endnu ikke blevet træt af den og bliver det nok heller aldrig. Det er også denne ret der har gjort at jeg er kommet til at holde utrolig meget af det ungarske køkken til trods for jeg aldrig har været i Ungarn. Paprika og rigelig af det er nok det der for de fleste kendertegner det ungarske køkken og de bruger da også store mængder af det, men det er altså også det godt krydderi. Især når det er i en cremet sovs med friske peberfrugter, så bliver det næsten ikke bedre. 
Jeg kunne godt forestille mig at hvis turen en dag gik til Ungarn ville jeg bruge en hel del tid på at spise mig gennem det ungarnske køkken og store dele af min kuffert ville blive fyldt med forskellige varianter af paprika.


 Ungarske svinekoteletter.
4 svinekoteletter
2 spsk smør
Salt og peber
1 løg
1 spsk paprika
1 1/2 spsk mel
3 dl bouillon
1 rød peberfrugt
1 grøn peberfrugt
1 dl fløde

Start med at brun koteletterne af på en pande i smøret. Kryder godt med salt og peber. Tag koteletterne af panden og læg dem over på en tallerken.
Svits det hakkede løg i resten af smøret. Tilsæt paprika og mel. Rør godt så mel og paprika bliver vådt. Tilsæt lidt af bouillonen og rør godt rundt for at undgå klumper i sovsen. Tilsæt resten af bouillonen. Læg koteletterne tilbage i sovsen og lad det simre 10-15 minutter. 
Tilsæt peberfrugter i skiver og fløde. Rør godt rundt så peberfrugterne bliver dækket af sovsen. Lad det simre i 5 minutter.
Serveres med ris eller kartoffelmos.


Har du været så heldig at være i Ungarn? Hvad synes du om det ungarske køkken?

Velbekomme og God Weekend.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Asta-kage.

Svinekød med miso og grøntsager.

Kylling i wok med peanuts og chili.