Rosinboller.

En af de bedste ting jeg ved er duften af nybagt brød om morgen. At kunne starte dagen med at sidde og spise nybagt brød er for mig et tegn på at det bliver en god dag. Det er stort set lige meget hvilket slags brød det er, bare duften der spreder sig som det bliver bagt i ovnen. 
På dage hvor jeg ingen aftaler har og har muligheden for at kunne sove længe, ender jeg som regl ikke med at sove længe alligevel fordi jeg står op og bager brød bare for at kunne sidde med nybagt brød og te i sofaen og se drama serier eller rejse programer.
Så i morges stod jeg op for at bage bløde, lækre rosinboller. 

Rosinboller.
3 dl mælk
50 g smør
50 g sukker
reven skal af 1 citron
1 tsk stødt ingefær
2 tsk stødt kardemomme
25 g gær
1 æg
550-600 g mel
100 g rosiner
æg til pensling.

Varm 1 dl  mælk op med smør, sukker, citronskal, ingefær og kardemomme til smøret smelter. Hæld det i resten af mælken og udrør gæren heri. Rør ægget i.
Tilsæt melet lidt af gangen. Vend rosinerne i lidt af melet og tilsæt. Ælt dejen godt til den bliver blank og smidig, 10-15 minutter.
( Man kan aldrig ælte en dej for meget, men man kan ælte den for lidt ).
Lad dejen hæve lunt under et klæde i 30 minutter. Slå dejen let ned og form 12 boller der sættes på en plade og efterhæver 10-15 minutter. Pensel med æg inden de sættes i ovnen og bages ved 200 grader i 15-20 minutter.
Serveres lune med smør og marmelade.



Velbekomme 😋😋

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Asta-kage.

Svinekød med miso og grøntsager.

Kylling i wok med peanuts og chili.